Найменування професії Домінуючий спосіб мислення Область базових знань № 1 і їхній рівень Область базових знань №2 і їхній рівень Професійна область Міжособистісна взаємодія Домінуючий інтерес Додатковий інтерес Умови роботи
учитель адаптація - формалізація гуманітарні, природничі чи науки математика і статистика (залежить від спеціальності), рівень 3, високий (теоретичний) педагогіка і психологія, рівень 2, середній (практичне використання знань) педагогіка часто по типу "разом" соціальний артистичний у приміщенні, мобільний
пояснення нового матеріалу доступними для даного віку й індивідуальних особливостей засобами;
контроль за засвоєнням матеріалу;
проведення виховної роботи з дітьми;
допомога в розкритті творчого потенціалу, здібностей і можливостей учнів;
виявлення інтересів і схильностей учнів для адекватного підбора програм і методів навчання;
вивчення індивідуальних особливостей дітей і надання ефективного психолого-педагогічного впливу на них;
розробка програми навчання на основі знання загальних вікових закономірностей розвитку дітей;
надання допомоги у формуванні особистості учня;
сприяння розвитку в учнів прагнення до освоєння нових знань;
організація позакласних групових заходів, ведення дискусій, диспутів, зборів;
пояснення поточних соціальних подій і явищ;
участь у розробці і впровадженні освітніх, навчальних програм;
складання тематичних і визначених планів;
оформлення документації (журналів, звітів). Якості, що забезпечують успішність виконання професійної діяльності: Здібності:
викладацькі здібності;
ораторські здібності;
організаторські здібності;
вербальні здібності (уміння говорити ясно, чітко, виразно);
комунікативні здібності (навички спілкування і взаємодії з людьми);
гарний розвиток пам'яті;
високий рівень розподілу уваги (здатність приділяти увагу декільком об'єктам одночасно);
психічна й емоційна врівноваженість;
здатність до співпереживання. Особистісні якості, інтереси і схильності:
схильність до роботи з дітьми;
уміння зацікавити своїм задумом, повести за собою;
високий ступінь особистої відповідальності;
самоконтроль і урівноваженість;
терпимість, безоцінне ставлення до людей;
інтерес і повага до іншої людини;
прагнення до самопізнання, саморозвитку;
оригінальність, спритність, різнобічність;
тактовність;
цілеспрямованість;
артистизм;
вимогливість до себе й інших;
спостережливість (здатність побачити тенденції в розвитку дитини, у формуванні його умінь, навичок, зароджені потреб і інтересів). Якості, що перешкоджають ефективності професійної діяльності:
неорганізованість;
психічна й емоційна неврівноваженість;
агресивність;
ригідність мислення (нездатність змінювати способи рішення задач відповідно до умов середовища, що змінюється,);
егоїстичність;
відсутність організаторських здібностей. Області застосування професійних знань:
освітні установи (школи, дитячі сади, вузи);
соціальні організації (дитячі будинки, притулки, інтернати, дитячі центри творчості і дозвілля);
робота в правоохоронних органах (дитячі приймачі-розподільники, колонії);
Академія освіти;
міські і муніципальні учбово-методичні центри. Історія професії
Педагогіка як, напевно, відомо багатьом, у перекладі з грецького означає "дітоведення", тобто виховання дітей, підготовка їх до життя в суспільстві. Як сформована наука педагогіка займається розкриттям сутності, цілей, задач і закономірностей виховання, визначає зміст освіти і методику навчання.
Початок розвитку педагогіки відноситься до древніх століть. Зародилася педагогіка у виді правил і наставлянь для дорослих по догляду за дітьми і спостереженню за їхньою поведінкою. Педагогічні традиції, що поклали початок розвитку педагогіки як науки, з'явилися в Древній Греції в V-IV століттях до нашої ери. Особливий інтерес викликають афінська і спартанська системи виховання.
Афінська система виховання припускала початок навчання з 7 років, коли педагог (так називали чорного раба) вів дитину в школу, де спочатку він проходив читання і рахунок, потім наставала черга літературного і естетичного виховання. Велика роль приділялася і фізичному вихованню (бігу, стрибкам, плаванню, метанню списа і диска).
Спартанська школа основну увагу приділяла вихованню сили духу, фізичної витривалості, загартовуванню характера.
Освіта епохи Середньовіччя носила в основному релігійний характер.
Великий внесок у розвиток вітчизняної педагогіки внесли Л. Н. Толстой, К. Д. Ушинський, А. С. Макаренко і багато хто інші. Деякі професії, що можуть підійти людині з даним типом особистості (соціальний і артистичний):