Найменування професії Домінуючий спосіб мислення Область базових знань № 1 і їхній рівень Область базових знань № 2 і їхній рівень Професійна область Міжособистісна взаємодія Домінуючий інтерес Додатковий інтерес Умови роботи
секретар-референт адаптація - аналіз діловодство й архівознавство, рівень 3, високий (теоретичний) канцелярська робота з використанням оргтехніки, рівень 2, середній (практичне використання знань) соціальна (суспільна) сфера часто по типу "віч-на-віч" конвенціональний соціальний у приміщенні, сидячий
Домінуючі види діяльності:
виконання технічних функцій по забезпеченню й обслуговуванню роботи керівника організації чи її підрозділів;
одержання для керівника зведень від працівників підрозділів, виклик їх по його дорученнях, організація прийому відвідувачів;
організація телефонних переговорів керівника;
оформлення ділового листування керівника, сортування кореспонденції;
здійснення роботи по підготовці засідань чи нарад, проведених керівником (збір необхідних матеріалів, оповіщення учасників про час, місце, повістку дня чи засідання наради і їхня реєстрація);
друк за вказівкою керівника різних матеріалів, документації і відправлення їх по адресатах з використанням оргтехніки;
стенографування текстів підготовлюваної керівником документації, протоколів засідань з наступною їхньою розшифровкою і друкуванням на комп'ютері;
складання на прохання керівника різних доповідей, листів, документів;
формування справ відповідно до затверджених правил, забезпечення їхньої схоронності й у встановлений термін здача в архів;
забезпечення керівника канцелярськими приладами, організаційною технікою, створення умов, що сприяють ефективній роботі керівника. Якості, що забезпечують успішність виконання професійної діяльності: Здібності:
висока поміхостійкість (здатність ефективно працювати, не зважаючи на перешкоди);
високий рівень розвитку стійкості, розподілу і переключення уваги (здатність тривалий час зосереджуватися на одному предметі чи дії, утримувати в полі зору кілька предметів чи робити одночасно кілька дій, швидко переключати свою увагу з одного предмета на інший чи з одного виду діяльності на іншу);
гарний розвиток дрібної моторики рук (здатність швидко і чітко виконувати рухи за допомогою пальців рук);
уміння чітко і ясно говорити, правильно будувати фрази і вимовляти слова, уміння лаконічно (коротко) виражати свої думки;
високий рівень розвитку зорового сприйняття тексту (швидкість сприйняття);
розвиток мнемонічних здібностей (добре розвита короткочасна і довгострокова пам'ять, здатність до механічного й осмисленого запам'ятовування інформації, розвиток слухової і зорової пам'яті);
розвиток рухової пам'яті (здатність запам'ятовувати рухи для кожного пальця обох рук);
здатність швидко діяти;
уміння добре розбирати рукописний текст. Особистісні якості, інтереси і схильності:
емоційна стійкість;
пунктуальність;
акуратність;
організованість;
відповідальність;
доброзичливість, тактовність;
послідовність у справах;
наполегливість і твердість;
комунікабельність (товариськість);
здатність планувати свою роботу;
схильність до роботи з документами. Якості, що перешкоджають ефективності професійної діяльності:
нездатність швидко переключатися з одного виду діяльності на інший;
нездатність працювати в підпорядкуванні, сильно виражена схильність до лідерства, керівництва;
повільність, нерозторопність;
невміння планувати свою роботу;
низький рівень розвитку усіх видів і типів пам'яті. Області застосування професійних знань:
фірми, організації, підприємства будь-якого профілю (приймальні керівників, директорів). Історія професії
З виникненням писемності в стародавності з'явилася невелика група грамотних людей, що займалася переписуванням різних текстів. Такі писцові копії на Русі відомі ще з XI століття. У XIX столітті в численних департаментах Росії над переписуванням величезного числа паперів і документів трудилися чиновники - титулярні радники. З розвитком технічного прогресу усе більше відчувалася необхідність у створенні високопродуктивних друкарських машин. Перша промислова модель пишучої машини була винайдена в США в 1867 році Н. Шолсом, С. Суле, К. Тлидденом.
В даний час на зміну їй прийшов персональний комп'ютер.
Безсумнівно, робота з друкування різних документів стала значно легше. Проте діяльність секретарів-референтів не зводиться тільки лише до механічного набивання текстів. Крім цього вони повинні мати ще багато умінь. По суті, секретар-референт - це "права рука" керівника. Деякі професії, що можуть підійти людині з даним типом особистості (конвенціональний і соціальний):