Найменування професії Домінуючий спосіб мислення Область базових знань № 1 і їхній рівень Область базових знань № 2 , і їхній рівень Професійна область Міжособистісна взаємодія Домінуючий інтерес Додатковий інтерес Умови роботи
дефектолог адаптація - аналіз медицина, рівень 3, високий (теоретичний)
педагогіка і психологія, рівень 2, середній (практичне використання знань) педагогіка часто по типу "поруч" соціальний дослідницький у приміщенні, сидячий
Домінуючі види діяльності:
виховання і навчання дітей, що мають фізичні і розумові недоліки: олігофренопедагогіка - виховання і навчання розумово відсталих дітей, сурдопедагогіка - робота з глухими і поганочуючими дітьми, тифлопедагогіка - робота зі сліпими і поганочуючими дітьми, логопедія - постановка правильного й усного мовлення, його недоліків.
робота з дітьми дошкільного і молодшого шкільного віку по попередженню і корекції окремих порушень;
добір дітей у спеціальні групи з урахуванням їх відхилень;
діагностика і наступна корекція наявних порушень у дітей;
складання програм діяльності спеціалізованих навчально-виховних установ;
організація діяльності навчально-виховних установ для дітей з фізичними і розумовими недоліками;
адаптація (підготовка) аномальних дітей до життя в суспільстві;
розробка різних програм адаптації дітей з відхиленнями;
підготовка дітей, що мають які-небудь порушення, до трудової діяльності. Якості, що забезпечують успішність виконання професійної діяльності: Здібності:
уміння грамотно виражати свої думки (вербальні здібності);
навички спілкування і взаємодії з людьми;
ораторські здібності;
гарний слух (здатність уловлювати дрібні зміни й особливості вимови різних звуків);
гарне володіння артикуляцією (здатність правильно показати мімікою способи й особливості вимови слів і звуків);
гарний розвиток короткочасної і довгострокової пам'яті;
високий рівень концентрації і переключення уваги (здатність протягом тривалого часу зосереджуватися на одному предметі при одночасному відключенні від інших і здатність швидко переходити з одного виду діяльності на інші);
логічне мислення;
високий рівень розвитку творчого мислення. Особистісні якості, інтереси і схильності:
уміння слухати і розуміти інших людей;
тактовність;
доброзичливість, етичність;
безкорисність;
чуйність;
терпимість до недоліків людей;
уважність;
чуйність;
креативність (творчий початок). Якості, що перешкоджають ефективності професійної діяльності:
дефекти мови, слуху у фахівця даної професії;
нетовариськість;
відсутність схильності до роботи з дітьми;
емоційна неврівноваженість;
агресивність;
ригідність мислення (нездатність коректувати програму діяльності відповідно до вимог ситуації). Області застосування професійних знань:
поліклініки;
дитячі навчально-виховні установи (дитячі сади і школи, інтернати);
спеціалізовані дитячі сади для дітей з недоліками розвитку;
спеціальні школи для дітей з різними порушеннями;
приватна практика. Історія професії
Поняття "дефект" відбулося від латинського слова defectus, що означає ваду, недолік. У свою чергу, слово "дефектологія" містить у собі дві частини ("дефект" і "логія") - це педагогічна наука, що вивчає особливості розвитку, навчання і виховання аномальних дітей. Вона містить у собі логопедію, олігофренопедагогіку, сурдопедагогіку і тифлопедагогіку.
Вивченням дітей з порушеннями розвитку займаються медицина, педагогіка і психологія. Серед відомих психологів, що присвятили частину своєї діяльності даній проблемі, можна назвати Л. С. Виготського, Г. Е. Сухареву, В. В. Лебединського. Особливостями розвитку, навчання і виховання аномальних дітей почали активно займатися ще на початку XX століття, тому що тільки своєчасна діагностика може допомогти дитині з порушеннями розвиватися практично так само, як і звичайній. Дефектолог за допомогою спеціальних засобів, корекційної роботи може досягти значної компенсації - чи відновлення заміщення порушеної в дитини функції. Деякі професії, що можуть підійти людині з даним типом особистості (соціальний і дослідницький):